Jak zakończyć toksyczny związek?

Stało się. Podjąłeś decyzję o zakończeniu tej toksycznej relacji. A może jeszcze się wahasz, wciąż rozważasz za i przeciw? W tym artykule znajdziesz podpowiedź, jak bezpiecznie i skutecznie zakończyć toksyczny związek oraz zaopiekować się sobą w tym trudnym czasie.

 

Jeśli jesteś jeszcze na etapie analizowania swojego związku i zastanawiania się, czy tak powinna wyglądać wasza relacja – zachęcam cię do przeczytania tego artykułu: Jak rozpoznać toksyczny związek? Pomoże ci on wyłapać pewne niepokojące sygnały, charakteryzujące toksyczne relacje.

 

Na początek, zastanówmy się proszę przez chwilę…

DLACZEGO WCHODZIMY W TOKSYCZNE ZWIĄZKI?

Zgodnie z psychologicznymi teoriami przywiązania to, jaki typ partnera/partnerki wybierzemy, jest nieprzypadkowe. Na relacje budowane już w dorosłym życiu ogromny wpływ mają więzi, które wykształciliśmy w dzieciństwie z naszymi najbliższymi opiekunami, najczęściej rodzicami. Stanowią one bardziej lub mniej solidny fundament wszystkich naszych późniejszych związków.

Możemy mówić o trzech stylach przywiązania: bezpiecznym, lękowo-ambiwalentnym i unikającym. Każdy z nich wyróżnia inny zestaw cech, drugi jest bardziej powszechny u kobiet, ostatni u mężczyzn. Więcej na temat samej teorii przywiązania oraz poszczególnych stylów dowiesz się z tego artykułu: Style przywiązania, czyli jak dzieciństwo wpływa na twoje relacje z innymi.

Rozpoznanie i zrozumienie przejawianego przez siebie stylu przywiązania jest pierwszym krokiem do odpowiedzenia sobie na pytania:

– czy ta relacja jest toksyczna? 

– jak, według mnie, powinna wyglądać partnerska relacja?

– jakie toksyczne zachowania JA mogę wnosić do tej relacji?

Jeśli masz już za sobą refleksję nad powyższymi pytaniami – przejdźmy do odpowiedzi na tytułowe pytanie.

JAK ZAKOŃCZYĆ TOKSYCZNY ZWIĄZEK?

Kończenie toksycznych relacji to często długotrwały i zawsze ciężki, mocno obciążający psychicznie i wyczerpujący proces. Bywa, że przeprowadzamy go “na raty”, wracamy do początków, nie wystarcza nam sił na pełną egzekucję naszego planu.

Kategoria “toksycznych związków” jest bardzo szeroka – przecież są to również, a raczej przede wszystkim, związki przemocowe, alkoholowe, relacje uwikłane, oparte na współuzależnieniu. Każda sytuacja będzie wyglądać inaczej i nie da się przygotować jednego uniwersalnego przepisu na zakończenie każdego toksycznego związku.

Tutaj mogę jedynie podpowiedzieć ci, jak taki proces mógłby wyglądać, co możesz zrobić, by zwiększyć prawdopodobieństwo wyjścia z toksycznej relacji z sukcesem.

1. ZDEFINIUJ OGRANICZAJĄCE CIĘ PRZEKONANIA

Jakie zdania pojawiają się w twojej głowie, gdy myślisz o rozstaniu? Przyjrzyj się swoim przekonaniom na temat związków i siebie samego. Jakie lęki wychodzą na jaw? Czy jakiś głos straszy cię, że już nigdy sobie nikogo nie znajdziesz? Że samotność jest gorsza od bycia w tym związku? Że sobie nie poradzisz na swoim?

Czyj to jest głos?

Może nie należy on do ciebie, a twojej rodziny, znajomych? Może twoja religia negatywnie ocenia, a wręcz zabrania podobnego postępowania (np. rozwodu)? A może uważasz, że cierpienie jest wpisane w “prawdziwą miłość”?

Nazwij i zweryfikuj ograniczające cię przekonania. Zobacz, co powstrzymuje cię przed podjęciem tych ostatecznych kroków.

2. WYOBRAŹ SOBIE I PRZYGOTUJ SIĘ NA NOWĄ RZECZYWISTOŚĆ

Teraz przyszedł czas na wizualizację twojej nowej rzeczywistości. Jak będzie wyglądać twój świat bez tej osoby? Jak będziesz się czuł, funkcjonował? Wyobraź sobie swoje nowe życie po zamknięciu tego toksycznego rozdziału.

Następnie, skup się planie, na podstawie którego wdrożysz tę wizję. Co musisz zrobić, by ją ziścić? W jaki sposób się przygotować, co załatwić, z kim porozmawiać, o co zadbać? Niestety, w zależności od etapu i stopnia sformalizowania waszego związku, w grę wchodzić będzie mniej lub więcej logistycznych kwestii do rozwiązania.

3. STWÓRZ SWOJĄ WŁASNĄ SIEĆ WSPARCIA

Jednym z często występujących zachowań w toksycznej relacji jest ograniczanie naszego kontaktu przez partnera z rodziną, przyjaciółmi, innymi ważnymi dla nas osobami. Ostatecznie może on wprost zabronić nam się z nimi spotykać, rozpowiadać kłamstwa na nasz temat, które mają na celu zniechęcenie bliskich do nas i zrzucenie na nas odpowiedzialności za zerwanie kontaktu. Dlatego tak ważne jest zabezpieczenie swojej niezależnej sieci wsparcia. Porozmawiaj z zaufanymi ci osobami, wtajemnicz je w to, co dzieje się w waszej relacji, bądź z nimi w stałym kontakcie, poproś o pomoc. Jeśli nie masz takich osób – nie wahaj się skorzystać z pomocy najbliższego Ośrodka Interwencji Kryzysowej – otrzymasz w nim zarówno psychologiczne, jak i logistyczne wsparcie.

4. ZADBAJ O SWOJE BEZPIECZEŃSTWO

Ośrodek Interwencji Kryzysowej ma za zadanie zapewnić ci również bezpieczeństwo w sytuacji zagrożenia twojego zdrowia lub życia. Jeśli więc zamieszkujesz obecnie z przemocowym partnerem i nie masz dokąd pójść – w takim ośrodku uzyskasz tymczasowe schronienie, poradę prawną, a także wsparcie psychologa-interwenta. Jeśli możesz skorzystać z pomocy bliskich – zrób to. Twoje zdrowie i życie są najważniejsze.

5. ZAOPIEKUJ SIĘ SOBĄ – ZADBAJ O SWOJE ZDROWIE I SAMOPOZNANIE

Po tym najtrudniejszym etapie burzenia i reorganizacji swojej rzeczywistości przyjdzie ten moment, w którym nareszcie będziesz mógł zwolnić i odpocząć. Jednocześnie, gdy już kurz opadnie, pojawi się również chwila na refleksję – nierzadko bolesną. Bilans “zysków i strat”. Pytania o ten nowy etap w życiu, podszyte lękiem i niepewnością oraz to jedno szczególne – kim jestem bez tej osoby?

Przed tobą trudny i ekscytujący czas odkrywania i definiowania na nowo swojej tożsamości. Zainwestuj w siebie, sposobność do rozwijania wglądu i samopoznania. Daj sobie czas na nazwanie swoich potrzeb.

____________________

Jeśli ten wpis okazał się pomocny, podziel się nim proszę z innymi. Może znasz kogoś, kto wg ciebie potrzebuje go przeczytać?

Zachęcam cię również do dołączenia do mnie na Instagramie, na którym często rozmawiamy sobie o zdrowiu psychicznym, leczeniu i profilaktyce oraz psychicznym osiędbaniu. 

 

(Visited 635 times, 145 visits today)

PRZECZYTAJ TAKŻE