Jak poradzić sobie z kryzysem w związku?

Rozczarowanie. Nuda. Konflikt. Poświęcenie. Zdrada. Kryzys w związku może mieć wiele twarzy.

Nie starasz się tak, jak na początku naszego związku.

Nie mogę już na ciebie liczyć.

Nie chcemy już tych samych rzeczy.

Kryzys w relacji z partnerem może mieć różne tło. Niektórzy z nas przechodzą od poczucia spełnienia do rozczarowania, inni od podniecenia do nudy, a jeszcze inni – od wspólnych celów do różnych marzeń i wizji przyszłości. Większość par doświadcza wiele z tych problemów, często równolegle, na różnych etapach rozwoju ich związku.

To, co może wydać się pocieszające to to, że każdy związek przechodzi podobne fazy rozwoju. Możemy wobec tego określić, na jakim etapie życia z naszym partnerem jesteśmy oraz co potencjalnie mogłoby nam pomóc wrócić do pożądanego etapu naszej relacji.

Psycholog Bogdan Wojciszke wyróżnia pięć takich etapów. Zaczynamy krótkim, ale bardzo intensywnym okresem Zakochania, następnie przechodzimy przez fazę Romantycznych początków, po czym szczęśliwie osiągamy upragniony etap tzw. Związku kompletnego, w którym występują zarówno intymność, namiętność, jak i zaangażowanie, czyli trzy składniki budujące każdy spełniony związek. To właśnie w tej fazie chcemy być z naszą drugą połówką jak najdłużej. Po niej następuje faza Związku przyjacielskiego, który również może dawać szczęście, lecz brakuje w nim ważnego elementu namiętności. Jest ona charakterystyczna dla par z wieloletnim stażem – w niej warto skupić się na pielęgnowaniu intymności. Jeśli i jej zabraknie, para przejdzie w fazę Związku pustego i w ostateczności nastąpi jego rozpad.

Co zatem możemy zrobić, by utrzymać nasz związek jak najdłużej w fazie kompletnej? Jak wspólnie stawiać czoła różnych przeciwnościom, które spotkamy jako para na naszej drodze?

JAK PORADZIĆ SOBIE Z KRYZYSEM W ZWIĄZKU?

Oczywiście, każdy konflikt między dwojgiem ludzi ma swój indywidualny, intymny charakter. Nie ma jednego uniwersalnego rozwiązania, które sprawdzi się w każdym przypadku. Poniżej przedstawiam pewne propozycje działania, które mogą (lecz niekoniecznie muszą) znaleźć zastosowanie w waszej sytuacji. Może nie uda wam się skorzystać ze wszystkich sześciu, być może przyda się tylko jeden. Postarajcie się jednak nie odrzucać od razu poszczególnych punktów – spójrzcie na nie w szerszym kontekście, jak możecie dostosować je do swojej sytuacji i potrzeb.

1. WRÓĆCIE DO POCZĄTKÓW WASZEJ RELACJI

Niech każdy z was przypomni sobie chwile, w których się poznaliście i zakochaliście, wasze pierwsze ważne wspólne momenty. Podzielcie się ze sobą nawzajem tymi wspomnieniami.

2. PRZEANALIZUJCIE WSPÓLNIE WASZ ZWIĄZEK

Porozmawiajcie ze sobą szczerze o swoich uczuciach związanych z obecnym stanem waszego związku. Omówcie zarówno te negatywne, jak i pozytywne emocje, które się w was pojawiają. Wzajemne odpowiedzi na poniższe pytania pomogą wam lepiej zrozumieć wasze uczucia oraz efektywniej komunikować się ze sobą:

Co najbardziej niepokoi mnie w naszej relacji?
Za czym najbardziej tęsknię w naszym związku?
Co takiego robisz lub mówisz, co najbardziej mnie rani?
Co w tobie lubię najbardziej?

Inne, bardzo pomocne pytania, na które warto byłoby sobie odpowiedzieć, znajdziecie w tym artykule:
7 PYTAŃ, KTÓRE ZMIENIĄ JAKOŚĆ WASZEGO ZWIĄZKU

3. WYCHWYĆCIE TEN MOMENT

Zazwyczaj problemy z relacji zaczynają się powoli. W pewnym momencie nabierają rozpędu, ponieważ nie zostały wcześniej rozpoznane i rozwiązane. Ten moment to chwila, w której zauważyliście, że z jakiegoś powodu zaczęliście się od siebie oddalać. Zastanówcie się wspólnie:

Czy pamiętacie czas lub wydarzenie, które sprawiło, że poczuliście, że zaczynacie oddalać się od siebie?
Co powstrzymało was od rozwiązania tego, co wówczas się działo?

4. PRZESZKODY NA DRODZE DO RÓWNOWAGI

Prawdopodobnym jest, że cokolwiek, co przeszkodziło wam w rozwiązaniu waszych przeszłych problemów, odgrywa w obecnym kryzysie pewną rolę. Zwróćcie uwagę na to, co sprawiło, że wcześniej zignorowaliście pewne sygnały nadchodzącego kryzysu. Spróbujcie odpowiedzieć na pytanie:

Co uniemożliwiło nam powrót do równowagi w momencie wystąpienia wcześniejszych problemów?

Oto przykładowe powody, które mogły stanowić przeszkodę w ich rozwiązaniu:

“Nie chciałem, żebyś była jeszcze bardziej na mnie zła, więc po prostu zaakceptowałem to, co się dzieje i miałem nadzieję, że wkrótce będzie między nami lepiej”.

“Myślałam, że mówienie o tym tylko pogorszy sytuację”.

5. OKREŚLCIE WASZE POTRZEBY WZGLĘDEM SIEBIE

Porozmawiajcie ze sobą o tym, czego każdy z was – uwaga – nie oczekuje, a potrzebuje. Nie wychodzimy wówczas od często nieprzyjemnego dla drugiej strony komunikatu TY  (to TY masz się zmienić, TY masz robić coś w określony sposób), a od komunikatu JA (potrzebuję, żebyś…., chciałbym, żebyśmy….., nie mogę pozwolić sobie na…., chcę, byśmy szanowali nasze różnice…., itp.).

6. ZŁÓŻCIE SOBIE OBIETNICĘ NA PRZYSZŁOŚĆ

Partnerskie obietnice oparte na nowej wiedzy o wzajemnych pragnieniach, słabościach, potrzebach i możliwościach drugiej osoby umacniają związek i dają partnerom nadzieję na wspólne budowanie lepszej przyszłości. Przykładem takiej obietnicy mogą być zdania:

“Jeśli jedno z nas poczuje się zranione działaniem drugiej osoby, nie będzie zwlekać z powiedzeniem jej o swoich uczuciach”.

“Nie będę już więcej w towarzystwie umniejszać twoim osiągnięciom w pracy”.

“Od teraz będziemy dzielić się po równo domowymi obowiązkami”.

 

Czasem partnerzy nie potrafią sami wypracować rozwiązania, które byłoby zadowalające dla obu stron. W sporze często chcemy postawić na swoim, emocje biorą górę, mówimy rzeczy, których później żałujemy, a których niestety nie da się cofnąć.

Jeśli czujecie, że sytuacja was przerasta i potrzebowalibyście pomocy w postaci osoby postronnej, która obiektywnym okiem spojrzy na wasze problemy – możecie skorzystać z pomocy psychologa lub psychoterapeuty, specjalizującego się w terapii par.

Bez konfrontacji z problemem, prawdopodobnie wasz związek wróci do stanu pozornej równowagi sprzed kryzysu.

PRZECZYTAJ TAKŻE: 12 sposobów na poprawę komunikacji w związku

(Visited 206 times, 28 visits today)

PRZECZYTAJ TAKŻE