Savoir-vivre w kontakcie z osobami z niepełnosprawnością umysłową | Co mówić, jak się zachować?

jason-blackeye-295313

Obecność dorosłych osób z niepełnosprawnością umysłową powoduje, że nie zawsze wiadomo, jak powinno się wobec nich zachować. U niektórych ich towarzystwo powoduje znaczny dyskomfort. Nie każdy wie przecież, co dzieje się w głowie takiej osoby oraz na czym dokładnie polegają trudności w pewnych sferach jej funkcjonowania. Jak, w takim razie, powinienem się zwracać do takiej osoby? Co powinienem robić, jak się zachować? 

Zbyt często spotykam się ze stwierdzeniem, że niepełnosprawność intelektualna to choroba. Zakładam, że takie i inne błędne stwierdzenia oraz zachowania względem dorosłych osób z niepełnosprawnością wynikają z czystej niewiedzy. Stąd wziął się pomysł na krótką listę zasad, którymi powinno się kierować w kontakcie z tymi osobami – tak, by samemu czuć bardziej naturalnie i swobodnie oraz by (nieumyślnie) nie ranić i nie szkodzić swojemu rozmówcy.

SAVOIR VIVRE W KOMUNIKACJI Z OSOBAMI Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ UMYSŁOWĄ:

***

1. MÓW „OSOBA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ”
(nie osoba niepełnosprawna, upośledzona, itp.)

 2. TRAKTUJ JAK OSOBĘ DOROSŁĄ
(nie przyjmuj względem niej postawy „rodzica”, traktuj jak partnera)

 3. WSPIERAJ, NIE WYRĘCZAJ
(nie dobieraj szansy na opanowanie i doskonalenie pewnych czynności)

 4. INFORMUJ, NIE DECYDUJ
(daj osobie czas na zastanowienie się oraz możliwość samodzielnego podjęcia decyzji)

 5. MÓW WPROST DO OSOBY, NIE DO OPIEKUNA
(nie traktuj osoby jak powietrze)

 6. BĄDŹ CIERPLIWY, NIE POGANIAJ, NIE OKAZUJ IRYTACJI
(niech sam zawiąże buty, zrobi sałatkę, itp.)

 7. DUŻO SIĘ UŚMIECHAJ
(buduj miłą, bezpieczną atmosferę)

 8. NIE ZDRABNIAJ!
(i nie sepleń jak do dziecka, masz przed sobą dorosłego człowieka)

 9. NIE UŻYWAJ TRUDNYCH POJĘĆ

 10. DOSTOSUJ TEMPO MÓWIENIA DO ODBIORCY

 11. UŻYWAJ ZDAŃ PROSTYCH, POJEDYCZNYCH

 12. ZADAWAJ PYTANIA I SPRAWDZAJ, CZY ROZMÓWCA ROZUMIE

 13. NIE ZAKŁADAJ, ŻE WSZYSTKO JEST OCZYWISTE
(ten punkt mógłby odnosić się ogólnie – do kontaktu z drugim człowiekiem :)

 14. BĄDŹ KONKRETNY

***

Macie może jakieś doświadczenia w pracy z osobami z niepełnosprawnością?

Spotkaliście się z pewnymi zachowaniami względem nich, które uznalibyście za niedopuszczalne?

Co sądzicie o powyższej liście – dodalibyście jakiś punkt od siebie?

(Visited 13 times, 4 visits today)

PRZECZYTAJ TAKŻE