PSYCHICZNE OSIĘDBANIE – WYZWANIE 30 HAIKU W 30 DNI

Skąd pomysł na wyzwanie 30 haiku w 30 dni? Jak przełoży się ono na twoje zdrowie psychiczne?

Czy wiesz, że poezja może być doskonałym narzędziem do utrzymania w dobrym stanie naszego zdrowia psychicznego i dobrego samopoczucia? Pisanie jest świetnym narzędziem ekspresji i klaryfikacji naszych myśli. Pomaga oczyścić umysł i lepiej zrozumieć swoje emocje, wspomaga proces samoleczenia.

Pisanie haiku można traktować jak jedną z technik mindfulness, ponieważ skutecznie utrzymuje nasz umysł w teraźniejszości w trakcie całego procesu.

JAK NAPISAĆ HAIKU?

Nie trzeba być poetą, ani znać japońskiego, by tworzyć haiku – można pisać je w swoim języku, zachowując istotę tej poetyckiej mikroformy.

Higurashi ya 
kyu ni akaruki 
umi no kata 

Cykada dzwoni 
i nagle zajaśniało 
jezioro w zmierzchu

Issa (1809)

W książce autorstwa Alberta Liebermanna, Drzewo haiku, zostały wymieniowe pewne czynniki, które trzeba wziąć pod uwagę przy pisaniu wiersza o takim charakterze, m.in.:

 1. Haiku powinno składać się z trzech nierymujących się wersów.

2. Jego prostota ma pozwolić przeczytać go na jednym oddechu.

3. Mile widziane jest nawiązanie do przyrody lub pór roku.

4. Haiku zawsze opisuje teraźniejszość, nigdy nie wraca do przeszłości, ani nie wybiega w przyszłość (nie musi zawierać czasowników).

5. Wiersz powinien wyrażać spostrzeżenie lub zdziwienie poety.

6. W haiku powinien zostać zawarty któryś z pięciu zmysłów.

Uki ware o 
sabishigarase yo 
kankodori 

Gorycz, tęsknotę 
zamień w samotność serca 
kukułko

Bashō (1691)

OBUDŹ W SOBIE WEWNĘTRZNEGO POETĘ – PODEJMIJ WYZWANIE 30 HAIKU W 30 DNI

W ramach wyzwania proponuję, byś codzienne przez najbliższe trzydzieści dni oddawał się tej sztuce. Haiku powinno powstawać spontanicznie, bez dłuższego zastanawiania się, co w praktyce zajmuje maksymalnie od kilku do kilkunastu minut dziennie. Wszystko sprowadza się do zapisania trzech wersów ukazujących, co czujesz tu i teraz. Sposób zapisu jest dowolny, choć moim zdaniem najlepsze będą papier i ołówek.

Ishihara ni 
semi ochiikeri 
ima no ame 

Oto ucichły 
cykady wśród kamieni 
spadł deszcz

Shoha (1772)

Twoje wcześniejsze doświadczenie i kunszt literacki w przypadku haiku nie mają większego znaczenia. Celem tego wyzwania jest wyrobienie sobie nowego nawyku dbania o swoje zdrowie psychiczne na przestrzeni kolejnych trzydziestu dni. Jak sobie to ułatwić?

 1. Wybierz dogodną chwilę w ciągu dnia. Najwięcej inspiracji do napisania haiku znajdziemy poza domem – może w drodze do pracy lub na wieczornym spacerze?

2. Oddychając głęboko, rozejrzyj się wokół i zadaj sobie pytania: Co widzę? Co słyszę? Co czuję? Jaka jest natura tej chwili, we mnie i poza mną?

3. Gdy już odpowiedz sobie na te pytania, nie czekając, zapisz trzy wersy bez zastanawiania się.

Po upływie trzydziestu dni przeczytaj wszystkie swoje wiersze. Sprawdź, czy odnajdziesz w nich jakiś powtarzający się wzorzec lub wątek? Może dostrzeżesz w nich rzeczy, ważne momenty, których wcześniej nie zauważałeś?

Do podjęcia tego wyzwania zainspirowała mnie książka autorstwa Hectora Garcia i Francesca Mirallesa, Trening Ikigai, której recenzję możecie przeczytać tutaj. Wiecie, że na wszystko związane z Japonią, nie trzeba mnie długo namawiać. :)

Podejmiesz ze mną powyższe wyzwanie?

 

(Visited 228 times, 27 visits today)

PRZECZYTAJ TAKŻE