Jak przygotować swoje pierwsze szkolenie?

nick-morrison-325805 (1)


Przygotowując się do przeprowadzenia szkolenia, należy wziąć pod uwagę kilka elementów.

1. POTRZEBY UCZESTNIKÓW

Pierwszym, a zarazem kluczowym krokiem do przeprowadzenia szkolenia jest analiza potrzeb uczestników, która pozwala na stworzenie prezentacji możliwie najlepiej dostosowanej do wymagań klientów i problematyki oraz przygotowanie odpowiednich materiałów dydaktycznych. Należy wziąć pod uwagę liczebność i specyfikę grupy, a także wiek uczestników oraz (jeśli jest to wymagane) ich pozycję w organizacji.

2. KWESTIE ORGANIZACYJNE

W obrębie Sekcji Trenerskiej, w której działam, każdy trener ma za zadanie:

a) przygotować notkę prasową ze szkoleniem- powinna ona zawierać tytuł szkolenia (sformułowany w interesujący, nietuzinkowy sposób) oraz tekst zachęcający do wzięcia udziału w szkoleniu.

b) zareklamować szkolenie- zamieścić informacje o szkoleniu, gdzie tylko znajdziemy taką sposobność (wśród znajomych, na facebooku, w kołach naukowych itd.).

c) przeprowadzić zapisy uczestników na szkolenie- zapisy powinny zostać otwarte tydzień przed terminem szkolenia, a zamknięte dwa dni przed ( dotychczas takie rozplanowanie czasowe sprawdzało się najlepiej).

d) przypomnieć uczestnikom szkolenia dzień przed jego terminem o wydarzeniu.

e) bardzo pomocnym jest przygotowanie konspektu szkolenia– plan, opis, materiały dotyczące ćwiczeń, ewentualne pomoce (np. prezentacja).

f) przygotowanie materiałów szkoleniowych dla uczestników.

W dniu szkolenia:

Wcześniejsze przybycie na miejsce szkolenia pozwala na sprawdzenie urządzeń, minimalizując przy tym możliwość wystąpienia problemów technicznych. Jednocześnie zaznajomienie się z otoczeniem zapewnia dodatkowy komfort psychiczny.

3. MATERIAŁY

Ustalenie przebiegu szkolenia oraz przygotowanie odpowiednich materiałów to sprawy niezwykle istotne. Trener Joanna Januszkiewicz podaje kilka praktycznych wskazówek-

Opracowywujemy listę zagadnień, ćwiczeń czy ilustracji, które mamy wykorzystać podczas zajęć. Trzeba mieć w zanadrzu kilka ćwiczeń „buforowych” (w razie czego). Materiały elektroniczne dobrze jest mieć na dwóch nośnikach, a odbitki/wydruki o kilka kopii więcej niż przewidywana liczba uczestników grupy- tak na wszelki wypadek. Do każdej omawianej na szkoleniu kwestii warto przygotować dobry przykład z życia zawodowego lub prywatnego. Ludzie podczas nauki często szukają odpowiedzi na dwa istotne pytania:

 Jak to, czego się uczę, pasuje do moich dotychczasowych doświadczeń?

 Czy to mi się przyda w praktyce?

Na to drugie trzeba pomóc im odpowiedzieć twierdząco :)

Przygotowując szkolenie najlepiej zadbać o wszystkie zmysły uczestników- dostarczyć szerokiego spektrum bodźców. Warto zastosować ćwiczenia wymagające przemieszczania się, narysowania czy skonstruowania czegoś. Dzięki nim podniesiemy poziom energii i zaspokoimy potrzebę ruchu.

Wiedząc, jakie wymagania mają zostać zaspokojone podczas szkolenia, trzeba wybrać konkretne formy:

– krótką prezentację

– scenki i odgrywanie ról

– burzę mózgów (przy definiowaniu pojęć w procesie decyzyjnym)

– kulę śniegową (zajmowanie stanowiska w danej kwestii)

– gwiazdę pytań (przydatną w technikach planowania)

– formowanie grup dyskusyjnych

– inne ćwiczenia (np. wykorzystujące techniki twórczego myślenia)

Warto najpierw przećwiczyć je na grupie znajomych- czasem w teorii coś dobrze brzmi, ale w praktyce efekt może okazać się słaby, co w efekcie skłoni nas do wybrania innej formy.

4. OPANOWANIE EMOCJI

Mając opanowaną merytorykę, zostało nam jeszcze tylko opanowanie emocji związanych z wystąpieniem. Nieprzyjemne odczucia możemy minimalizować poprzez:

a) praktykę, a więc przemawiaj chociażby przed bliskimi

b) wizualizację szkolenia, które przebiega zgodnie z planem

c) odprężenie poprzez technikę oddechową

d) świadomość bycia dobrze przygotowanym merytorycznie

e) poczucie, że grupa czeka na Twoja wiedzę, a nie Twoje potknięcie

f) zrozumienie, że jesteś traktowany jako autorytet i Twoje ewentualne błędy prawdopodobnie nie zostaną zauważone

g) „drobnostki”, tj. wygodny, nierzucający się w oczy strój, dostęp do wody mineralnej na wypadek zaschnięcia  w ustach

h) pewność, że po 15-30 minutach stresujące objawy znikną wskutek współpracy z ludźmi

5. CZAS NA SZKOLENIE! 

Na początku szkolenia bardzo ważne jest zawiązanie z grupą kontraktu, dotyczącego pewnych reguł obowiązujących w trakcie szkolenia (np. prośba o wyłącznie telefonów komórkowych). Powinniśmy poinformować też do której godziny będzie trwało szkolenie i ustalić, czy będzie konieczna przerwa/ przerwy. Nie muszę chyba wspominać o przedstawieniu się ;)

Przed przystąpieniem do ćwiczeń, powinniśmy je jasno i dokładnie wyjaśnić, a po ich wykonaniu- omówić wyniki. NIE ZMUSZAMY NIKOGO DO WYKONYWANIA ĆWICZEŃ! Są one dobrowolne, a rzetelnych wyników nie otrzymamy zmuszając uczestników do wzięcia w nich udziału.

Na zakończenie należy pięknie podziękować za uwagę i współpracę oraz zostawić trochę czasu na ewentualne pytania. Jeśli nie znamy odpowiedzi na dane pytanie nie bawimy się w snucie wymyślonych teorii tylko obiecujemy sprawdzić zagadnienie w najbliższym czasie oraz udzielenie odpowiedzi np. mailowo.

Trener powinien buc również otwarty na konsultacje po szkoleniu- budowanie wizerunku trwa także po jego zakończeniu, zwiększając możliwość dalszej współpracy lub przekształcając się w indywidualną pracę z uczestnikami.

6. FEEDBACK CZYLI WARTOŚĆ INFORMACJI ZWROTNEJ

Niezmiernie istotna po zakończeniu szkolenia jest informacja zwrotna od uczestników, na temat jakości programu i podejścia trenera. Pozwala ona na ocenę własnej pracy, analizę błędów i wyciągnięcie z nich wniosków na przyszłość. Feedback stanowi solidną porcję wiedzy na temat tego, co możemy jeszcze poprawić  żeby następnym razem wypaść lepiej.

Dobre przygotowanie, sumienność oraz otwartość na innych to klucz do sukcesu! Pamiętaj:

Bezczynność rodzi strach. Działanie napawa odwagą i pewnością siebie. Jeśli chcesz pokonać strach, nie siedź w domu, myśląc o swoich obawach, tylko wyjdź i zacznij coś robić

Dale Carnegie

Powodzenia! :)

PRZECZYTAJ TAKŻE

  • Naprawdę przydatny tekst. Moje pierwsze szkolenie jeszcze przede mną ale mam nadzieję, że moje marzenie się spełni i zostanę trenerem rozwoju osobistego i będę prowadzić własne szkolenia :)
    Dziękuje za ten artykuł!

    • Cieszę się, że mogłam pomóc :) Życzę Ci powodzenia w dalszym rozwoju i przyszłej karierze trenerki! Trzymam kciuki ;)

  • Wybierając temat szkolenia powinniśmy kierować się potrzebami grupy. Często temat jest narzucony, np. przez pracodawcę, który wysyła na takie szkolenie swoich pracowników. Jest to ułatwienie i utrudnienie zarazem – nie musimy głowic się nad tematem, ale często taka grupa nie jest dość silnie zmotywowana do pracy. Jeśli jest to „nasze” szkolenie – tematyka jest dowolna :)

    Ja wybierając temat szkolenia, kierowałam się głównie tym, co najbardziej mnie interesuje i pociąga, w czym czuje się „mocna” :)liczę, że korzystnie wpłynie to na przebieg mojego pierwszego szkolenia.

    Pozdrawiam i dziękuję za kolejny komentarz!

  • Kiedy i według jakich czynników powinniśmy wybrać temat szkolenia? Rozumiem, że znamy grupę docelową (zapewne wiekową), ale co jest czynnikiem decydującym o tym jaki powinniśmy zaprezentować?
    Czym Ty się kierowałaś wybierając temat na swoje pierwsze szkolenie?