Jak pomóc osobie doświadczającej ATAKU PANIKI?

Ilu z nas doświadcza czasem nagłego i silnego niepokoju? Spodziewamy się czegoś złego, ale nie wiemy, co ma się zdarzyć. Takie napady lęku pojawiają się znikąd – nie wywołuje ich żadna konkretna rzecz, czy sytuacja – i stopniowo ustępują. Są jednak osoby, które doświadczają częstszych i o wiele silniejszych napadów. Cierpią one na zaburzenia lęku panicznego.

CZYM JEST ATAK PANIKI?

W trakcie ataku paniki opanowuje człowieka silny niepokój, przerażenie lub uczucie wyobcowania.

Byłem jak sparaliżowany strachem. Gdybym stanął twarzą w twarz z lwem nie byłbym bardziej przerażony. Wszystko stało się czarne i czułem, że zemdleję, ale nie zemdlałem. Pomyślałem: „Nie wytrzymam..”

Seligman, Walker, Rosenhan, Psychopatologia

Fizycznie osoba doświadcza przykrych objawów, takich jak: kołatanie serca, brak tchu, zawroty głowy, drżenie, dreszcze, czy ból w klatce piersiowej.

Człowiek jest przekonany, że umiera lub zwariował i traci panowanie nad sobą. Należy pamiętać, że to, co czuje taka osoba w trakcie ataku jest realne, mimo tego że akurat w tej chwili faktycznie nic jej nie grozi. Co jeszcze możemy zrobić, gdy będziemy świadkami przeżywania ataku paniki przez inną osobę?

JAK POMÓC OSOBIE DOŚWIADCZAJĄCEJ ATAKU PANIKI?

 1. SAM ZACHOWAJ SPOKÓJ 

Mimo tego, że nie do końca wiesz, jak zachować się w tej trudnej sytuacji – spróbuj zachować spokój. Mów do osoby przeżywającej atak paniki w sposób opanowany, unikaj wszelkich zarzutów i obwiniania jej za zaistniałą sytuację, nie bagatelizuj jej stanu słowami: zaraz ci przejdzie, nie każ jej uspokoić. Gdyby mogła, na pewno sama by to zrobiła.

 2. ZADBAJ O DOGODNE WARUNKI

Jeśli jesteście w terenie, najlepiej byłoby pewnie wrócić do domu tej osoby. Postaraj się, by niezależnie od warunków mogła czuć się bezpiecznie. Zaoferuj szklankę wody, ale nie zmuszaj do jej wypicia, czy zjedzenia czegoś innego.

 3. NIE ZOSTAWIAJ TEJ OSOBY SAMEJ

Atak paniki trwa zazwyczaj od kilku minut do godziny – w tym czasie i jeszcze chwilę po ustąpieniu objawów taka osoba nie powinna zostać sama. Atak może słabnąć i nasilać się jeszcze znacznie dłużej, a chwilę „poprawy” sugerować nam, że już wszystko jest w porządku. Jeśli możesz – zostań z tą osobą do końca.

 4. ZAPYTAJ O UCZUCIA I MYŚLI

Nie w każdym przypadku może się to sprawdzić, ale warto spróbować nakłonić osobę w trakcie ataku do opisania tego, co czuje w danej chwili i dlaczego. Zapytaj, jakie myśli pojawiają się w jej głowie. Niektórym osobom bardzo pomaga mówienie, ponieważ reguluje oddech (zapobiega hiperwentylacji), kieruje uwagę osoby na tu i teraz, nie pozwalając odpływać jej samotnie w otchłań strasznych myśli.

 5.  ZAPEWNIJ O SWOIM WSPARCIU I AKCEPTACJI

Bardzo ważny punkt, o którym łatwo zapomnieć w tej trudnej sytuacji. Mam tu na myśli słowne zapewnienie osoby o swoim wsparciu i akceptacji dla niej, obok tych wszystkich czynności, które zostały wymienione powyżej. Niech ta osoba usłyszy od was, że jesteście przy niej, że poczekacie z nią, aż to złowrogie uczucie odejdzie, że to nie jest jej wina, tylko kwestia pewnego zaburzenia… że nie powinna się wstydzić.

W interakcji z osobą przeżywającą atak paniki przede wszystkim pamiętaj o tym, że ona naprawdę nie chce być w tej sytuacji. Zrozumienie i akceptacja z twojej strony to najlepsze, co możesz jej ofiarować w tym trudnym momencie.

(Visited 138 times, 6 visits today)

PRZECZYTAJ TAKŻE