Czym są AFIRMACJE? 35 afirmacji na OBNIŻONY NASTRÓJ | Darmowy arkusz do pobrania

Czy afirmacje mogą pomóc w walce z obniżonym nastrojem? Czy objawy lęku i depresji mogą zostać zmniejszone poprzez pozytywne afirmacje?

Afirmacje są pozytywnymi deklaracjami, zdaniami mającymi dodatnio wpłynąć na poziom naszej samooceny i samoakceptacji. Regularnie zapisywane lub powtarzane mają nastawić naszą podświadomość na określone rezultaty. Cieszą się one coraz większą popularnością nie tylko w kręgach pasjonatów rozwoju osobistego, ale także gabinetach psychologicznych i psychoterapeutycznych.

Niektórym, afirmacje kojarzą się z pseudo-coachami i pustymi, motywacyjnymi frazesami. W praktykowaniu afirmacji nie chodzi o to, by na siłę sobie słodzić i napawać się swym odbiciem w lustrze. Nie mylcie ich również ze źle rozumianym „pozytywnym myśleniem”, tj. ciągłym powtarzaniem sobie jednego zdania (np. zostanę człowiekiem sukcesu!) i czekaniem na zmianę, bez faktycznego działania.

Ale czy te afirmacje są w ogóle skuteczne? Zapytacie zapewne… co na to badania?

AFIRMACJE W LECZENIU ZABURZEŃ LĘKOWYCH I DEPRESJI

W badaniu przeprowadzonym w 2010 roku na Uniwersytecie Stanowym w Arizonie ustalono, że  afirmacje mogą być przydatne jako dodatkowa forma leczenia dla pacjentów z depresją lub lękiem. Dla niektórych pacjentów afirmacje okazały się najbardziej wpływową częścią ich procesu zdrowienia.

W ramach badania 17 terapeutów w skali od 1 do 7 oceniło siedem różnych twierdzeń na temat skuteczności afirmacji w leczeniu osób zmagających się z zaburzeniami lękowymi lub kliniczną depresją. Te same afirmacje zostały użyte dla obu zaburzeń. Trzy najwyżej ocenione afirmacje dotyczyły lęku.

Prawie wszyscy uczestnicy (w tym terapeuci) zgodzili się, że afirmacje mogą być przydatną techniką wykorzystywaną w terapii lęku i depresji. Chęć i wiara osoby w przyjmowanie pozytywnych afirmacji zwiększała prawdopodobieństwo ich pozytywnego wpływu na zdrowie i samopoczucie jednostki.

Autorzy badań oraz terapeuci zachęcają do włączania afirmacji w indywidualny planu leczenia, dopasowując je do potrzeb i stanu zdrowia pacjenta.

AFIRMACJE – JAK JE STOSOWAĆ?

Jak wprowadzić afirmacje do swojej codziennej osiędbaniowej rutyny?

 1. Określ swoje pozytywne cechy. Zazwyczaj częściej myślimy o tym, co chcielibyśmy zmienić, niż o tym, co w sobie kochamy. Wszyscy na swój sposób jesteśmy unikalni, posiadamy niepowtarzalne cechy. Zapisz rzeczy, które w sobie uznasz za wyjątkowe i spisz je zaczynając od słowa: Jestem…

 2. Przyjrzyj się swoim negatywnym myślowym schematom. Jakie myśli pojawiają się w twojej głowie, przy obniżonym nastroju? Czy wówczas negatywnie wypowiadasz się o swoim wyglądzie, inteligencji, osiągnięciach lub zdolnościach? Czas zastąpić ten negatywny dialog zdaniami z pierwszego ćwiczenia.

 3. Zastanów się, jakie cele chcesz osiągnąć. Spisanie swoich celów pomoże ci zmotywować się do działania i wdrożenia zmian. Wybierz, który z nich są najpilniejsze i zacznij pracę nad nimi w pierwszej kolejności.

 4. Wracaj codziennie do swoich celów i afirmacji. Pracuj nad wyrobieniem nawyku rozpoczynania i kończenia dnia z praktyką afirmacji.

 5. Połącz swoje pozytywne cechy (krok 1) ze swoimi celami (krok 3). Które pozytywne cechy w formie afirmacji, jakie wypisałeś w kroku pierwszym, mogą pomóc ci w osiągnięciu wyznaczonych celów? Wybierz dwie lub trzy afirmacje, dla wsparcia każdego z nich.

 6. Trzymaj afirmacje w pobliżu. Zapisz je na karteczkach, tablicy, skrawku papieru lub organizerze i noś wybrane z nich zawsze przy sobie. W kryzysowych chwilach zawsze możesz po nie sięgnąć i przypomnieć sobie ich treść.

 7. Ćwicz. Praktyka czyni mistrza. Z czasem zaczniesz dostrzegać zmiany w swoim nastroju, uczuciach, myślach, stosunku do siebie i innych ludzi oraz twojego życia.

PRZYKŁADOWE AFIRMACJE + LISTA DO POBRANIA

  1. Zasługuję na miłość i szczęście.

  2. Wybaczam sobie.

  3. Chociaż jest mi ciężko, bezwarunkowo kocham i akceptuję siebie.

  4. Jestem silny i nigdy się nie poddam.

  5. Jestem wdzięczny za wyzwania w moim życiu.

  6. Mam wpływ na moje myśli i uczucia.

  7. Akceptuję siebie takim, jakim jestem.

  8. Mam wiele darów, którymi mogę podzielić się ze światem.

  9. Jestem potrzebny.

  10. W moim życiu jest wiele rzeczy, które kocham i doceniam.

  11. Moje zmagania mnie nie definiują.

  12. W przyszłości czeka mnie wiele dobrych rzeczy.

  13. Akceptuję swoją drogę i to, gdzie jestem.

  14. Wszystko działa dokładnie tak, jak powinno.

  15. Rzeczy zawsze idą na moją korzyść.

  16. Jestem gotów na te zmiany.

  17. Jestem gotów zobaczyć i przeżyć różne rzeczy.

  18. Zdecydowałem się poddać i zaufać procesowi.

  19. Mój dyskomfort nie potrwa długo, ból jest tymczasowy.

  20. Bezpiecznie jest być sobą.

  21. Zasługuję na zdrowie.

  22. Wybaczam wszystkim, którzy mnie skrzywdzili.

  23. Moja przeszłość mnie nie definiuje.

  24. Jestem gotów zostawić moją przeszłość za sobą.

  25. Porzucam wątpliwości i strach.

  26. Każdego dnia jestem coraz silniejszy.

  27. Mam siłę, by zmienić moje życie.

  28. Zawsze znajduję pozytywne strony każdej sytuacji.

  29. Uzdrowienie jest możliwe w moim przypadku.

  30. Dopuszczam do swojego życia tylko zdrowe i pełne miłości związki.

  31. Życie chce dla mnie jak najlepiej.

  32. Znajduję i czerpię przyjemność z prostych rzeczy, jakie oferuje obecnie moje życie.

  33. Napotykane przeze mnie wyzwania dają mi więcej możliwości.

  34. Kontroluję moje myśli i moje życie.

  35. Kocham siebie i to, kim jestem.

Na starcie – zachęcam cię do inspirowania się powyższą listą. Możesz ją pobrać poniżej:

POBIERZ

 

Spotkałeś się wcześniej z powyższą techniką? Planujesz wykorzystać afirmacje w walce z lękiem lub obniżonym nastrojem?A może korzystasz z nich na co dzień i chciałbyś podzielić się swoimi doświadczeniami?

(Visited 162 times, 162 visits today)

PRZECZYTAJ TAKŻE