10 łatwych i skutecznych sposobów na walkę ze stresem

nik-shuliahin-251237

Nie wierzcie (pseudo)ekspertom głoszącym, że stresu można się pozbyć. Niestety – bezstresowe życie -wychowanie, praca, nawet wakacje – nie istnieją.

Stres to takie paskudztwo, które potrafi wyrządzić w naszym organizmie poważne szkody. Choroby serca, nadciśnienie, zaburzenia hormonalne, wrzody żołądka, migreny, bóle mięśni i wiele innych fizycznych dolegliwości zawdzięczamy właśnie jemu. Na szczęście istnieją łatwe sposoby na jego trwałe obniżenie.

Mam dla Was 10 propozycji, które możecie zastosować od zaraz. Po pierwsze…

1. ŁAGODNIE WEJDŹ W NOWY DZIEŃ

Bardzo nie lubię zaczynać nowego dnia w biegu. Poranna gonitwa powoduje, że zawsze o czymś zapomnę, coś przeoczę, denerwuję się, że nie zdążę na tramwaj i będę spóźniona, a przecież pierwszą rzeczą w kalendarzu jest spotkanie z szefem o 8:30. Jest to prosty przepis na podniesione ciśnienie. A przecież można się do tego poranka odpowiednio przygotować.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Jak zyskać kilkanaście dodatkowych minut każdego ranka? Moje 10 sposobów na sprawne poranki.

2. USTAW POZYTYWNE INTENCJE

Zabrzmi to może banalnie, ale czasem wystarczy rano pomyśleć sobie, że… to będzie dobry dzień. Nie narzekać na deszcz za oknem, uśmiechnąć się do siebie w lustrze, powiedzieć kocham Cię swojej drugiej połówce przed wyjściem do pracy. Te drobne elementy decydują o tym, jaki nastrój będzie towarzyszył Ci przez kolejne godziny.

3. JEDZ UWAŻNIE I NAWADNIAJ SIĘ

Pod wpływem stresu mamy tendencję do jedzenia szybko i byle jak. Nie zwracamy uwagi, co ląduje na naszym talerzu, pochłaniamy to w mgnieniu oka. Posiłek jest idealną okazją do zatrzymania się, wzięcia oddechu, zrelaksowania w towarzystwie lub samotnego delektowania się każdym przeżuwanym kęsem. Zwróć uwagę, jak to, co jesz, faktycznie wygląda, pachnie, smakuje. Ćwiczenie uważności na co dzień pomaga trzymać poziom stresu w ryzach.

PRZECZYTAJ TAKŻE: Moje trzy ulubione ćwiczenia medytacyjne

4. ODDYCHAJ

W chwilach kryzysu poratować nas mogą głębokie wdechy. Ćwiczenia oddechowe pomagają kontrolować emocje oraz zmniejszyć uczucie niepokoju. Powinniśmy brać wdech nosem i wypuszczać powietrze ustami.

5. UPORZĄDKUJ SWOJĄ PRZESTRZEŃ

Pozbądź się nadmiaru i chaosu ze swojej przestrzeni. Wyrzuć ze swojego pola zaśmiecające je graty, niepotrzebne bibeloty, ogranicz liczbę materiałów, na których pracujesz (uwaga do Czytelniczek – jeden piękny, kolorowy notatnik w zupełności wystarczy). ;)

6. RUSZAJ SIĘ

Aktywność fizyczna jest chyba najłatwiejszą i najbardziej skuteczną metodą zwalczania stresu. W naturalny sposób pozwala rozładować nagromadzone emocje oraz obniżyć poziom hormonów powstałych na skutek stresującej sytuacji (zwłaszcza niebezpiecznego kortyzolu, określanego często mianem cichego zabójcy).

7. PLANUJ AMBITNIE, ALE REALNIE

Nic nie generuje we mnie większego stresu jak myśl, że nie wyrobię się w czasie z pewnymi zobowiązaniami. Nie cierpię „nie dowozić”, dlatego staram się planować rozsądnie i zawsze uwzględnić jakiś bufor czasowy.

8. ZMIENIAJ TRYB

Czasem ciężko jest oddzielić tryb pracy od trybu domowego, jednak warto powalczyć o szybkie przełączanie się z jednego trybu w drugi i odcięcie się myślami od zawodowych, często stresujących obowiązków, terminów, czy spotkań. Zostaw służbowy komputer w biurze, nie odpisuj na maile, pozwól by dom kojarzył Ci się ze swobodą i odpoczynkiem.

9. UŚMIECHAJ SIĘ

Wiedzieliście, że uśmiech w stresujących sytuacjach redukuje częstotliwość uderzeń serca? Co ciekawe – nawet ten wymuszony działa lepiej niż kamienny wyraz twarzy! Także tego… uśmiech proszę. :)

10. ZAKOŃCZ DZIEŃ ‚WDZIĘCZNYM’ RYTUAŁEM

Badania pokazują, że tzw. liczenie błogosławieństw, czyli dostrzeganie rzeczy, za które w konkretnym dniu możemy być wdzięczni prowadzi nie tylko do zwiększenia poczucia szczęścia, ale również do polepszenia fizycznego stanu zdrowia. W praktykowaniu wdzięczności zdecydowanie pomaga (zwłaszcza na początku) założenie dziennika, w którym można odnotować każdą cenną chwilę z danego dnia.

PRZECZYTAJ TAKŻE: DZIENNIK WDZIĘCZNOŚCI – wrażenia po miesiącu prowadzenia

Macie jakieś swoje sposoby na walkę ze stresem, które chcielibyście dopisać do powyższej listy?

(Visited 48 times, 15 visits today)

PRZECZYTAJ TAKŻE